HIBAKUSHA / koncert / Drumbientone / Bartłomiej Oleś
ZAPISKI Z HIROSZIMY / Kenzaburō Ōe / czytanie performatywne / Elżbieta Nagel
W związku z 80. rocznicą ataku atomowego na Hiroszimę i Nagasaki zapraszamy do księgarni PIW-u na:
– premierowy koncert: Drumbientone (Bartłomiej Oleś);
– czytanie performatywne Zapisków z Hiroszimy Kenzaburō Ōe, wystąpi Elżbieta Nagel.
Było jak w piekle, jak na procesji upiorów w morzu ognia. Ale demonów nigdzie nie było, dlatego pomyślałam, że to jeszcze ten świat, nie tamten – mówi jedna z bohaterek Zapisków z Hiroszimy.
HIBAKUSHA – skąd tytuł koncertu?
Kenzaburo Ōe, w momencie zbierania materiałów do Zapisków z Hiroszimy niespełna 30-letni aktywista antynuklearny (który zapewne nie przypuszczał, że kiedyś zostanie laureatem Literackiej Nagrody Nobla), swoim reportażem przełamał tabu dotyczące hibakusha. Tak nazywano „niewidzialnych” – zapomnianych i zepchniętych na peryferie japońskiego społeczeństwa i polityki ludzi, którzy przeżyli zrzucenie bomby atomowej. Kilka lat wcześniej, w 1956 roku, hibakusha utworzyli ruch Nihon Hidankyō (Japońska Konfederacja Organizacji Ofiar Bomb Atomowej i Wodorowej), zrzeszający tych, którzy przeżyli, i występujący przeciw broni jądrowej. W 2024 roku, po prawie 70 latach działania inicjatywy, prawie 60 latach od premiery książki poświęconej hibakusha i rok po śmierci Kenzaburo Ōe, organizacja Nihon Hidankyō otrzymała Pokojową Nagrodę Nobla.
***
Bartłomiej Oleś pseudonim artystyczny DRUMBIENTONE – kompozytor, producent muzyczny, perkusista, twórca muzyki elektronicznej. Skomponował ponad 200 najróżniejszych utworów – cykle miniatur fortepianowych, kwartety smyczkowe, dwie suity jazzowe oraz wiele kompozycji na potrzeby filmu i teatru. W premierowej kompozycja zatytułowanej HIBAKUSHA można usłyszeć inspirację muzyką nieżyjącego już japońskiego trębacza Toshinoriego Kondō, który w 2002 roku na zaproszenie Dalajlamy objął kierownictwo artystyczne Międzynarodowego Festiwalu Pokoju w Hiroszimie
Elżbieta Nagel – absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, laureatka I nagrody na Festiwalu Singing Mask oraz nagrody ARETE za debiut aktorski w Teatrze Polskiego Radia. Wystąpiła na deskach teatru The Globe w Londynie w roli Ofelii (The Sam Wanamaker Festival). Współpracuje z Teatrem Polskiego Radia. W teatrze zadebiutowała rolą Edith Piaf, w spektaklu „Edith i Marlene” w reżyserii Marii Seweryn i pod kierownictwem muzycznym Jana Emila Młynarskiego.