Zapraszamy do odsłuchania spektaklu
17 listopada 2024 r. o godz. 19:00 zapraszamy do księgarni PIW-u przy ul. Foksal 17 w Warszawie na słuchowisko na żywo na podstawie książki "Zsunęła się z krzesła. Ciennik” Krzysztofa Bieleckiego w adaptacji i reżyserii Michała Zdunika. W słuchowisku udział wezmą aktorzy Teatru Narodowego - Wiktoria Gorodeckaja i Oskar Hamerski oraz muzycy Zuzanna Falkowska - wiolonczela i Sandra Szwarc – fortepian. Muzyka i wizualizacje na podstawie ilustracji Mimi Wasilewskiej - Michał Zdunik.
"Zsunęła się z krzesła. Ciennik” Krzysztofa Bieleckiego to kilkugłosowa opowieść, świetnie nadająca się do przeniesienia w świat form interdyscyplinarnych. Jest historią kobiety zależnej. Boleśnie zależnej od wszystkich i wszystkiego po utracie (w wieku czterech lat) 30-letniej matki. Domaga się swych praw z charakterystyczną pogodą ducha. Bez cierpiętnictwa. „Zsunęła się z krzesła. Ciennik” pochwala naturę. Ziemia, woda, niebo tworzą holistyczną wizję świata. Książka Bieleckiego to uniwersalna lekcja życia.
Wydarzenie będzie transmitowane online oraz zarejestrowane audiowizualnie i udostępnione w elektronicznych kanałach komunikacji PIW.
Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU.
Wstęp na słuchowisko jest wolny, jednak z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc obowiązuje rejestracja mailowa. W sprawie rezerwacji miejsc na słuchowisko prosimy pisać na adres: sekretariat@piw.pl. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Michał Zdunik – absolwent polonistyki (UW) reżyserii na Akademii Teatralnej w Warszawie (m.in. „Matka odchodzi” Tadeusza Różewicza, „Świadkowie, albo nasza mała stabilizacja” Tadeusza Różewicza); kompozytor i współpracownik Teatru Gardzienice. Eseista i krytyk. Pisze o literaturze, muzyce, filmie i teatrze m.in. w „Dwutygodniku”, „Ruchu Muzycznym” i „Teatrze”. Był stypendystą m.in Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rektora Uniwersytetu Warszawskiego i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz laureatem Stypendium Artystycznego Miasta Stołecznego Warszawy. Reżyser kilkudziesięciu spektakli teatralnych, teatru radiowego, teatru TV, słuchowisk i innych.
Wiktora Gorodeckaja – urodzona na Litwie, nie mająca polskich korzeni, jest aktorką, która swoją przygodę z językiem polskim rozpoczęła w wieku 18 lat po przeprowadzce do Warszawy. Od 15 lat jest związana z Teatrem Narodowym w Warszawie, gdzie zyskała uznanie za swoje wybitne role, w tym jako Maria Stuart i Hedda Gabler.
W ciągu swojej kariery zdobyła wiele nagród za osiągnięcia teatralne, w tym dwukrotnie laureatka festiwalu "Dwa Teatry" za najlepszą rolę kobiecą w realizacjach Teatru Telewizji ("Posprzątane" i "Judasz z Kariothu"). Jest także wielokrotnie nagradzana za swoje role w słuchowiskach radiowych, takich jak "Ordonka", "Anna Karenina" i "Próba".
Na dużym ekranie zadebiutowała w takich filmach jak "Ikar. Legenda Mietka Kosza", "Niebezpieczni Dżentelmeni", "Biała odwaga", "Doppelganger. Sobowtór", "Ukryta sieć" i "Minghun". Jej talent został doceniony także na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, gdzie była nominowana za pierwszoplanowe i drugoplanowe role kobiece w filmach "Przejście", "Doppelganger. Sobowtór" oraz "Biała odwaga".
Jej pasja do sztuki, niezłomna determinacja i wyjątkowy talent sprawiają, że jest jedną z najbardziej wyróżniających się postaci w polskim teatrze i kinie
Oskar Hamerski – aktor teatralny, filmowy, telewizyjny i radiowy. Absolwent krakowskiej PWST im. Ludwika Solskiego (1999). Karierę sceniczną rozpoczął w Teatrze Nowym w Łodzi, gdzie pracował w latach 1999-2003. Od 2005 roku jest członkiem zespołu Teatru Narodowego w Warszawie. Współpracował z Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, Düsseldorfer Schauspielhaus oraz scenami warszawskimi: Teatrem Dramatycznym, Laboratorium Dramatu, IMKA, Centrala Warszawa i Teatrem Komedia, a także z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej. Przez wiele lat związany z warszawską grupą artystyczną „Pożar w burdelu”.
Miał okazję pracować z czołowymi reżyserami polskiego teatru, w tym z Mikołajem Grabowskim, Pawłem Miśkiewiczem, Kazimierzem Dejmkiem, Jerzym Jarockim, Michałem Zadarą, Barbarą Wysocką i Piotrem Cieplakiem. Jego repertuar obejmuje zarówno klasykę dramatu (Shakespeare, Ibsen, Schiller, Norwid, Mickiewicz, Słowacki), jak i współczesne sztuki polskich i zagranicznych autorów.
Hamerski ma na swoim koncie liczne role w Teatrze Telewizji, m.in. w "Szkole żon" w reż. J. Stuhra, "Paradiso" w reż. A. Strzeleckiego i "W małym dworku" w reż. J. Englerta.
Jego filmografia obejmuje role w produkcjach takich jak m.in. "Sztynort 1935" (reż. J. Maiński), "Nie zgubiliśmy drogi" (reż. A. Sasnal) i "Marzec '68" (reż. K. Lang). Widzowie telewizyjni mogą go kojarzyć z seriali "Magda M.", "Usta Usta", "Hotel '52", "Przyjaciółki", "Prawo Agaty", "Baron24" i "Rojst '97".
Hamerski jest również aktywny w Teatrze Polskiego Radia. Jego ostatnie role radiowe to: "Powieść dla Hollywoodu" - słuchowisko H. Krall w adaptacji i reżyserii M. Małeckiej-Wippich, "Braci Grimm 27/14" - słuchowisko K. Bizio w reżyserii A.Głogowskiej, "Zabieg" i "Człowiek spod kaloryfera" - słuchowiska Z. Posmysz w adaptacji i reżyserii L. Frankiewicz.
Talent i zaangażowanie Hamerskiego zostały docenione przez krytyków i publiczność. Do jego najważniejszych nagród należą: Nagroda prezydenta Łodzi (2001), Nagroda za rolę Konrada w "Wyzwoleniu" Stanisława Wyspiańskiego na 30. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (2005).